Z dużą dozą prawdopodobieństwa zakładam, że choć raz jadłeś lub odwiedziłeś restaurację McDonald’s. Poznaj kilka ciekawych faktów, które sprawią, że być może nigdy nie spojrzysz na nią w ten sam sposób.

Wpis powstał jako „efekt uboczny” mojego wyzwania związanego z miesięcznym odstawieniem mięsa z diety (odpowiedź dlaczego akurat mięsa, znajduje się na końcu wpisu). Chociaż „dieta” nie jest tutaj najlepszym określeniem – w ogóle nie zwracałem uwagi na to co jem – ważne, żeby było dużo i tłusto. Gdy jednak robisz wyniki i okazuje się, że istotne parametry są powyżej normy, zaczynasz się niepokoić (przynajmniej ja tak zrobiłem). Tak powstało kolejne (po dużo wcześniejszym wstawaniu) wyzwanie – przez 31 dni nie zjeść ani kawałka mięsa, a następnie ponownie zrobić i porównać wyniki:

Wyzwanie - dieta wegetariańska

W momencie, w którym uświadamiasz sobie jak ważne jest to, co wkładasz do otworu gębowego, zaczynasz trochę inaczej filtrować rzeczywistość. Okazuje się, że misternie pielęgnowane wymówki „nie mam czasu”, „nie umiem”, „przecież to w sumie trochę mięsa i dużo warzyw owinięte w tortille (hahaha)” walą się jak domki z kart. Uświadamiasz sobie, jak ogromny wpływ ma społeczna halucynacja, która stara się nam wmówić, że fast foody to wspaniałe miejsca, gdzie możesz zjeść zdrowo i pożywnie (yeah!) i na wiele sposobów zachęcić do odwiedzin (najlepiej z dziećmi) – przecież reklamy w TV i na billboardach nie mogą kłamać (yeah!), a przecież gdyby to było szkodliwe, to nie byłyby dostępne niemal na każdym rogu (yeah!).

Nie mam zamiaru potępiać żadnej z nich – ot, po prostu zebrałem kilka ciekawostek odnośnie ulubionej niegdyś przeze mnie restauracji, a o których mogłeś/mogłaś nie mieć pojęcia. Może któraś z nich da Ci do myślenia. That’s it.

#1 McDonald’s posiada na całym świecie aż 37 241 restauracji

W Polsce McDonald's posiada 408 restauracji [1], natomiast na świecie pod koniec 2017 r. było ich 37 241 [2] Największym zagęszczeniem restauracji może 'pochwalić się' Manhattan - na 58 km2 są aż 74 McDonaldy [3].
Autor:Hisham Ibrahim Pochodzenie:Getty Images
W Polsce McDonald’s posiada 408 restauracji [1], natomiast na świecie pod koniec 2017 r. było ich 37 241 [2] Największym zagęszczeniem restauracji może ‚pochwalić się’ Manhattan – na 58 km2 są aż 74 McDonaldy [3].

# 2 Sałatka bardziej tucząca niż hamburger

Sałatka 'Kurczak Premium', oliwa z oliwek oraz grzanki to 523 kalorii i 21,4g tłuszczu - hamburger to 253 kalorii i 8,5g tłuszczu [4]. Sama sałatka 'Kurczak Premium' (bez oliwy oraz grzanek) to wciąż 316 kalorii - również sporo więcej niż hamburger [4].

Sałatka ‚Kurczak Premium’, oliwa z oliwek oraz grzanki to 523 kalorii i 21,4g tłuszczu – hamburger to 253 kalorii i 8,5g tłuszczu [4].

Sama sałatka ‚Kurczak Premium’ (bez oliwy oraz grzanek) to wciąż 316 kalorii – również sporo więcej niż hamburger [4].

#3 Nowy Mcdonald’s otwierany jest średnio co 15 godzin

Jak to policzyłem? Firma udziela franczyz od 1953 roku - do 2017 r. mamy więc 64 lata (co po podzieleniu daje nam 561 012 godzin). Wiedząc, że do końca 2017 roku było 37 241 restauracji, możemy oszacować, że średnio, nowa otwiera się co ok 15 godzin.
Jak to policzyłem? Firma udziela franczyz od 1953 roku – do 2017 r. mamy więc 64 lata (co po podzieleniu daje nam 561 012 godzin). Wiedząc, że do końca 2017 roku było 37 241 restauracji, możemy oszacować, że średnio, nowa otwiera się co ok 15 godzin.

#4 McDonald’s żywi na świecie każdego dnia 68 000 000 ludzi

Korporacja McDonald's żywi dziennie ponad 68 milionów ludzi (w chwili obecnej zapewne liczba ta jest większa, gdyż dane pochodzą z 2011 roku) [5]. To więcej niż wynosi populacja Francji!
Korporacja McDonald’s żywi dziennie ponad 68 milionów ludzi (w chwili obecnej zapewne liczba ta jest większa, gdyż dane pochodzą z 2011 roku) [5]. To więcej niż wynosi populacja Francji!

#5 McDonald’s jest największym na świecie dystrybutorem zabawek

W galeriach handlowych oraz w reklamach telewizyjnych widzisz wspaniałe reklamy wspaniałych zabawek, jednak to Mcdonald jest ich największym na świecie dystrybutorem. Wg. różnych źródeł, 20% sprzedaży to zestawy Happy Meal, a te jak wiadomo, posiadają zabawkę [6].
Designed by Rawpixel.com
W galeriach handlowych widzisz mnóstwo zabawek, jednak to McDonald’s jest ich największym na świecie dystrybutorem. Wg. różnych źródeł, 20% sprzedaży to zestawy Happy Meal, a te jak wiadomo, posiadają zabawkę [6].

Dobry content za maila - to chyba fair układ, prawda?

Wpisz swój adres e-mail, a poinformuję Cię o nowościach na blogu

Chcę być informowany o nowych postach i wydarzeniach.

# 6 W każdej sekundzie McDonald’s sprzedaje 75 hamburgerów


Źródło[7].

#7 McDonald’s zatrudnia ok. 1 000 000 osób

Są to szacunki Erica Schlossera, autora książki Kraina Fast Foodów. Jest to ocena oparta na jego własnych obliczeniach - znajdziecie je w książce [8].
Designed by Iconicbestiary
Są to szacunki Erica Schlossera, autora książki Kraina Fast Foodów. Jest to ocena oparta na jego własnych obliczeniach – znajdziecie je w książce [8].

#8 McDonald’s to największy w USA nabywca wołowiny, wieprzowiny i ziemniaków

Designed by Freepik

Źródło [9].

#9 McDonald’s prowadzi więcej placów zabaw niż jakakolwiek inna prywatna jednostka gospodarcza w USA

Już dawno stwierdzono, że w fast foodowym świecie opłaca się kierować reklamy i usługi do dzieci. W krótkim ujęciu czasowym magicznym "chcę" lub "proszę" przyciągną rodziców, którzy mają pieniądze, natomiast w dłuższej perspektywie sami staną się lojalnymi klientami. Dzieci też mają dużo większą tendencję do wierzenia w treści serwowanych reklam. Badania przytoczone w książce "Kraina Fast Foodów" wykazały, że jeśli z Happy Mealem wydawana jest popularna zabawka, może to podwoić lub potroić sprzedaż tego posiłku w tydzień. Dodatkowo, badania rynku pokazały, że dzieci często rozpoznają firmowe logo, zanim zaczną reagować na swoje imię [10].
Designed by 4045
Już dawno stwierdzono, że w fast foodowym świecie opłaca się kierować reklamy i usługi do dzieci. W krótkim ujęciu czasowym magicznym „chcę” lub „proszę” przyciągają rodziców, którzy mają pieniądze, natomiast w dłuższej perspektywie sami stają się lojalnymi klientami. Dzieci też mają dużo większą tendencję do wierzenia w treści serwowanych reklam. Badania przytoczone w książce „Kraina Fast Foodów” wykazały, że jeśli z Happy Mealem wydawana jest popularna zabawka, może to podwoić lub potroić sprzedaż tego posiłku w tydzień. Dodatkowo, badania rynku pokazały, że dzieci często rozpoznają firmowe logo, zanim zaczną reagować na swoje imię [10].

#10 Złote Łuki, logo McDonald’s rozpoznaje więcej ludzi niż chrześcijański krzyż

Wg. przeprowadzonych ankiet, złote łuki - logo McDonalda - są dużo bardziej rozpoznawalne niż chrześcijański krzyż - w badaniu wykazano, że 88% osób rozpoznawało złote łuki, a jedynie 54% chrześcijański Krzyż. Najpowszechniej rozpoznawanym symbolem były olimpijskie koła [11].
Wg. przeprowadzonych ankiet, złote łuki – logo McDonalda – są dużo bardziej rozpoznawalne niż chrześcijański krzyż – w badaniu wykazano, że 88% osób rozpoznawało złote łuki, a jedynie 54% chrześcijański Krzyż. Najpowszechniej rozpoznawanym symbolem były olimpijskie koła [11].

#11 Rozpoznawalność Ronalda McDonalda – maskotki McDonald’s – ustępuje jedynie Świętemu Mikołajowi

Wg. Erica Schlossera, autora książki Kraina Fast Foodów, 96% dzieci w Ameryce potrafi rozpoznać postać Ronalda McDonalda (jedyna bardziej rozpoznawalna fikcyjna postać to Święty Mikołaj). W książce również odnośniki do ankiet.
Wg. Erica Schlossera, autora książki Kraina Fast Foodów, 96% dzieci w Ameryce potrafi rozpoznać postać Ronalda McDonalda (jedyna bardziej rozpoznawalna fikcyjna postać to Święty Mikołaj). W książce również odnośniki do ankiet.

#12 McDonald’s osiąga ponad 62 000 000 $ dochodu dziennie

Obroty McDonalda za 2017 r. wyniosły 22,8 miliarda (!) dolarów, co przekłada się na obrót ponad 62 milionów dolarów każdego dnia [12].
Dochody McDonalda za 2017 r. wyniosły 22,8 miliarda (!) dolarów, co przekłada się na dochód ponad 62 milionów dolarów każdego dnia [12].

#13 W USA McDonald’s jest zawsze właścicielem nieruchomości

W Stanach Zjednoczonych McDonald’s jest zawsze właścicielem nieruchomości, na której znajduje się bar będący przedmiotem umowy franczyzowej. Harry J. Sonneborn, jeden z założycieli McDonald’s, powiedział: Prowadzimy działalność gospodarczą w dziedzinie nieruchomości. Jedynym powodem, dla którego sprzedajemy hamburgery, jest to, że przynoszą największy dochód płatnikom czynszu. W Europie model jest odmienny: na przykład w Wielkiej Brytanii McDonald’s jest właścicielem jedynie około 30% placówek, także w Polsce franczyzobiorcy często najmują powierzchnię od innych podmiotów.
Designed by Photoroyalty

W Stanach Zjednoczonych McDonald’s jest zawsze właścicielem nieruchomości, na której znajduje się bar będący przedmiotem umowy franczyzowej. Harry J. Sonneborn, jeden z założycieli McDonald’s, powiedział: Prowadzimy działalność gospodarczą w dziedzinie nieruchomości. Jedynym powodem, dla którego sprzedajemy hamburgery, jest to, że przynoszą największy dochód płatnikom czynszu. W Europie model jest odmienny: na przykład w Wielkiej Brytanii McDonald’s jest właścicielem jedynie około 30% placówek, także w Polsce franczyzobiorcy często najmują powierzchnię od innych podmiotów.

 

 

Powiązane książki:

Kraina Fast Foodów – Eric Schlosser

Historia fast foodu jest do tego stopnia opowieścią o powojennej Ameryce, że fakt ten jednocześnie fascynuje i przeraża. Choć stworzony przez garstkę indywidualistów, przemysł szybkich dań doprowadził do homogenizacji amerykańskiego społeczeństwa. Fast food przyspieszył włączenie do amerykańskiego krajobrazu pasaży handlowych, poszerzył otchłań między bogatymi i biednymi, wzmógł epidemię otyłości i zwiększył siłę niszczycielską amerykańskiego imperializmu za granicą. Długa jest lista oskarżeń, jednak Eric Schlosser składa je w całość dzięki mistrzowskiemu połączeniu reportażu, cierpkiego humoru i rygorystycznego toku rozumowania. Książka Erica Schlossera ma szczególną wartość zwłaszcza dla czytelnika polskiego, którego dopiero od kilkunastu lat dotyka ekspansja zachodnich korporacji żywieniowych. Skąpana w różnych sosach mięsna lub rybna mielonka w oczach wielu symbolizowała początkowo nadejście nowej epoki swobód obywatelskich i demokracji, powiew wolnego świata.

[1] https://praca.mcdonalds.pl
[2] https://www.statista.com/statistics/219454/mcdonalds-restaurants-worldwide/
[3] http://nymag.com/nymetro/food/features/n_10341/
[4] https://mcdonalds.pl/tabela-wartosci-odzywczych
[5] https://web.archive.org/web/20120318210222/https://finance.yahoo.com/news/McDonald-Momentum-Delivers-prnews-2702110553.html
[6] https://eu.usatoday.com/story/money/markets/2013/11/19/five-things-about-mcdonalds/3643557/
[7] https://www.marketplace.org/2017/05/26/business/ive-always-wondered/how-many-burgers-has-mcdonalds-actually-sold
[8] Kraina Fast Foodów: Erich Schlosser, str. 24, pkt. 11
[9] Love, Behind the Arches, s. 3-4;
[10]IFF on Kids: Kid Focus, „Brand Consciousness”, nr 3.
[11] Golden Arches More Familiar Than the Cross, „Plain Dealer”, 26 sierpnia 1995
[11] https://en.wikipedia.org/wiki/McDonald’s

Total
33
Udostępnień

Podobał Ci się wpis?

Wpisz swój adres e-mail, a poinformuję Cię o nowościach na blogu.

Chcę być informowany o nowych postach i wydarzeniach.